Lean en klantwaarde Meer klantwaarde, minder verspillen en nooit meer pushen
Wat maakt dat mensen blijven hangen in brandjes blussen? Waarom komen ze niet toe aan structureel verbeteren van het werk? Waarom is de ene organisatie effectief terwijl het hen ook nog nauwelijks moeite lijkt te kosten. En blijft het in andere organisaties altijd worstelen?
Na deze training ben je in staat om te bepalen wat wel werkt en wat vooral niet. Medewerkers weten wat zij moeten doen om minder te verspillen. Managers en teamleiders weten hoe zij medewerkers daarbij kunnen helpen.

Hoe doe ik mijn medewerkers hier een plezier mee?
Wij zijn al heel efficiënt. Wij hebben onze processen al op orde. Prachtig, maar hoe nu verder? Voor nog meer efficiency moet je vaak gaan snijden. Mensen komen hierdoor onder druk te staan. En meer werkdruk betekent meer fouten. En meer fouten betekent extra controles. Extra controles geven nog meer werk. En zo krijg je juist minder efficiëntie. Huh? Terwijl we toch juist nóg efficiënter wilde gaan werken?
Lees vorige alinea nog maar eens terug. Want wat is hier eigenlijk aan de hand? Het “efficiëntie denken” keert zich op den duur blijkbaar tegen ons. Hoe doorbreken we dat?
Hoe gebruik je de Lean hefboom?
Lean werkt juist andersom. Met Lean maak je juist ruimte. Mensen krijgen minder werkdruk én worden effectiever. Dit is het geheim van de Lean hefboom. Hoe dat werkt? Door verspillingen, die je nu nog niet ziet, te verwijderen. Die verspillingen zitten namelijk ergens anders dan waar je nu de oplossing zoekt. En het zijn er veel, ja véél meer dan je nu denkt …
Je doet dit met mensen zelf. En mensen doen het zelf. Waarom? Omdat het leuk is. En omdat er echt iets gebeurt. Geen grote beloftes aan elkaar die moeilijk na te komen zijn, maar concrete haalbare afspraken die direct nieuwe inzichten en resultaten opleveren.
Welke verrassingen kun je verwachten?
Eén van de belangrijkste uitkomsten van is een totaal andere mindset. Je gaat anders, of zo je wil, beter leren denken. De werkwijze en basisfilosofie maak ik begrijpelijk voor iedereen en praktisch. Dat maakt de training ook zo krachtig. Tegelijkertijd gaat deze nieuwe manier soms tegen je intuïtie in. Hoe kun je je hiertegen wapenen? Lean heeft hiervoor effectieve tools. Voorkom hiermee dat de macht der gewoonte het weer wint van de beste oplossing.
Het resultaat van deze training?
Deze training laat je met krachtige voorbeelden en praktijksimulaties zien hoe je Lean ook succesvol toe kunt passen in jouw werk of organisatie. Mensen leren de fundamentele principes van Lean kennen door de vele voorbeelden die er gegeven worden en door simulaties. De simulaties geven ook inzicht in een aantal ‘standaard’ valkuilen waar iedere Lean debutant mee te maken krijgt. De trainer niet uitgezonderd … En dit alleen is al erg leerzaam.
Geen ‘normale’ training
Deze training verschilt van reguliere trainingen. In de praktijk onthouden mensen slechts enkele dingen van een volledige trainingsdag. Maar wat zij ervaren hebben, nemen ze wel mee in hun dagelijks werk. De training zit dan ook vol met voorbeelden, simulaties om veel inzicht op te doen en te ervaren hoe ‘anders denken’ in de praktijk werkt. Bovendien is na de training speciaal videomateriaal en documentatie beschikbaar voor versterking van het trainingseffect.
Voor wie?
De training is geschikt voor werkvloer, teamleiders en managers. Wil je zelf effectiever werken? Of heb je er belang bij dat je teams effectiever werken? Dan werkt deze training voor je. Het niveau van de training stemmen we steeds af op de deelnemers.

Welke onderwerpen komen aan bod?
-
Hoe herken je klantwaarde in je dagelijks werk?
-
Hoe krijg je meer klantwaarde?
-
Hoe elimineer je verspillingen zodat je maximaal profiteert van de Lean hefboom?
-
Hoe doe je een effectieve dagstart? (dit gaat in 90% van de gevallen mis)
-
Hoe voorkom je dat een dagstart een regulier werkoverleg wordt?
-
Wat betekent push en pull werken voor de totale productiviteit?
Hoe maak je het leuk? Hoe maak je het de moeite waard?
Bijna altijd zie ik dat het enthousiasme voor Lean bij een aantal mensen nog veel verder gaat dan alleen het werk. Zij nemen Lean mee naar huis en passen het daar ook toe. Dat zijn de hoogvliegers. Die zitten er altijd een paar bij. Zij zorgen ook voor de spectaculaire resultaten die je met Lean behaalt.
Deze training duurt één dag en is uit te breiden tot twee dagen voor meer diepgang
Toelichting ervaring Lean
Zowel in zorg, industrie als overheid heb ik projecten begeleid. Ervaring met sociale innovatie ook in een internationale setting. De bedrijfsgrootte varieerde van 6 tot 3000 man. Uiteindelijk blijkt de transformatie die plaatsvindt vooral die tussen de oren van mensen te zijn. Die is in grote lijnen bij iedereen hetzelfde. Dan maakt het niet uit of het een bestuurder is van een woningcorporatie of een medewerker van een coatingbedrijf die zijn dagen doorbrengt in de spuitcabine. Als het hen lukt om te zien waar de verspillingen zitten in hun eigen activiteiten. Dan zijn zij in staat om gebruik te maken van de Lean hefboom. En om anderen daarin mee te nemen. Vanzelfsprekend heeft dit in beide uiterste gevallen wel een heel verschillende waarde. De onderliggende principes blijven echter hetzelfde. Daarom werkt deze aanpak in ieder organisatietype en op ieder niveau. In al mijn optimisme zeg ik: ”Lean werkt voor iedereen”

Ir. Philip van Londen
Certified Black Belt (IASSC)
Klik hier om deze informatie als pdf bestand te downloaden
|